Zoekwoorden Onderzoek + Content Realisatie

Laatste reactie 25/03/2019 10:55 door Sieto
· Markeren als ongelezen
🔥 Klaas Koopman 2 maanden geleden geplaatst
Iets wat ik nog veel merk bij leden van het ISG is dat men na 3 maanden nog niet heel veel bezoekers heeft en daarna er mee wil stoppen of vragen of ze goed bezig zijn etc. Ook merk ik dat velen veel te veel bezig zijn met randzaken zoals het design, plugins, huidige rankings, huidige bezoekers, inkomsten, verschillende affiliate marketing programma's etc. 

Probeer je eens aan het volgende te houden:
1. Zoekwoorden onderzoek;
Maak onderscheid tussen zoektermen die veel bezoekers opleveren per maand en lastig zijn om te ranken en zoektermen die wat minder bezoekers opleveren per maand, maar ook makkelijker zijn om op te scoren.
2. Maak een contentplan en schrijf eerst de gemakkelijke pagina's rond de zogeheten micro niches.
3. Zodra je daar wat mee scoort (denk aan top 10 posities), schrijf dan de pagina's omtrent de zwaardere zoektermen en link de relevante (dus zowel de micro niches en de macro niches of medium niches) met elkaar.
4. Herhaal stap 3 totdat je ook voor de zwaarste zoektermen kunt gaan.

Je eigen site geeft namelijk ook veel waarde mee, mits jouw pagina's boordevol met juiste informatie staan. 

Een algemeen voorbeeld:
Stel ik wil geld verdienen in de honden niche (lang geen slechte branche overigens, veel producten en niches, geldt overigens ook voor de paarden branche)

Uit mijn zoektermen onderzoek merk ik dat scoren op de zoekterm 'hond' of 'honden' echt heel zwaar is, maar wel veel op wordt gezocht. Dan ga ik iets dieper op het onderwerp in en kom ik een niche tegen genaamd 'poedels'. Ook dat is nog niet gemakkelijk om hoog op te scoren, maar al gemakkelijker dan 'hond'. Ga ik nog iets dieper op dit onderwerp in, dan kom ik terecht op 'vacht poedels', ga ik nog dieper kom ik op 'hondenvoeding voor vacht poedels'. Dit laatste blijkt een micro niche te zijn met weinig concurrentie, maar helaas ook niet enorm veel bezoekers. Echter kan ik er wel een product aan hangen en kan ik een erg leuk artikel over schrijven inclusief video's, interviews met experts (bijv. in ruil voor een linkje) en is het een onderwerp wat via social media goed gedeeld kan worden.

Ik schrijf een artikelen over de micro niches:
hondenvoeding vacht poedels
vachtonderhoud poedels
hondenvacht poedels wassen
etc.

Zodra ik hier een stuk of 10 - 20 (Afhankelijk van de niche en concurrentie) van heb, en deze scoren, dan ga ik wat algemenere termen pakken, zoals:
hondenvoeding poedels
nagelonderhoud poedels
speeltjes voor poedels
hondenhok voor poedels
stamboom poedels
etc.

Daarna ga ik weer een stap omhoog en ga ik voor:
poedel
poedel kopen
poedel huren (bestaat dat?)
etc.

Zodra dat staat, pak ik bijv. weer een ander ras en zo ga ik door. Op een gegeven moment heb je gemakkelijk een 100 - 200 pagina's, waarvan vele goed scoren en zorgen voor bezoekers, inkomsten, die je weer kunt investeren in nieuwe teksten voor nieuwe micro en medium niches. 

Als het goed is kun je daarna eens kijken of je kunt scoren voor de nog algemenere termen zoals:
honden
honden opvoeden
hondenvoeding
honden trainen
etc.

Het is dus allemaal niet zo heel lastig, zolang je maar een goed plan hebt voor het komende jaar / de komende jaren. Je moet ergens naartoe werken namelijk.

In het kort:
Doe een kwalitatief zoektermen onderzoek
Maak een contentplan voor het komende jaar/ komende jaren
Ga aan de slag en schrijf de micro niches
Scoor je met die pagina's en krijg je bezoekers binnen? Voeg affiliate links toe en:
Ga aan de slag en schrijf de medium niches (en link de niches indien relevant)
Scoor je met die pagina's en krijg je bezoekers binnen? Voeg affiliate links toe en:
Ga aan de slag en schrijf de macro niches (en link de niches indien relevant)
Scoor je met die pagina's en krijg je bezoekers binnen? Voeg affiliate links toe!

Nu stoppen met lezen en aan de slag! Allemaal een goed weekend gewenst!
reactie op @klaaskoopman:
Piet Hein Bouwkamp Very nice Sinterklaas!

Tnx, ik ga er mee aan de slag!
2 maanden geleden

Beantwoorden

Klaas Koopman Je weet me te bereiken als je vragen hebt he! Sta altijd open voor kwalitatieve gesprekken / brainstorming sessies voor affiliate gerelateerde projecten!
2 maanden geleden

Beantwoorden

Lars Nijhuis Bedankt voor deze super nuttige post.

2 maanden geleden

Beantwoorden

Gerrald Dokter Dit is inderdaad een goede strategie. Mede door de makkelijke niches komt er toch redelijk snel een leuk aantal bezoekers op je website + je ziet jezelf hoog scoren op bepaalde zoektermen, allemaal goed voor de motivatie en daardoor ook weer voor de site. 

Wat ik echter wel een lastig punt vind: Over het algemeen doen pagina's met wat geschiedenis het beter dan hele nieuwe pagina's. Op deze manier (eerst makkelijke termen en dan steeds moeilijker) begin je dus het laatste aan de pagina's met de hoogste concurrentie (die misschien juíst geschiedenis in op het web nodig hebben). 

Ik vind dat er ook wat voor valt te zeggen om de échte hoofdonderwerpen wel te beschrijven zodat die tekst wat geschiedenis kan opbouwen en zo ook meer autoriteit heeft dan een hele nieuwe tekst.

@klaaskoopman​ Wat is jouw visie hierop?
2 maanden geleden

Beantwoorden

Klaas Koopman Gerrald, bovenstaande techniek is vooral voor de beginners en natuurlijk nog vrij algemeen. Wat jij zegt is alweer een stap verder. Ik richt ook altijd de sites al in met de gedachte dat ik op den duur voor de zwaardere zoektermen ga, maar daar zal ik in het begin nog niet veel mee doen. 

2 maanden geleden

Beantwoorden

Lars Nijhuis @klaaskoopman​ kan en mag ik je ook persoonlijk berichten voor ideeën over content? heb al veel gehad aan bovenstaande post.
2 maanden geleden

Beantwoorden

Klaas Koopman Indien het nog vrij algemene vragen zijn, zou ik ze hier op het forum plaatsen. Zo helpen we namelijk ook andere leden met de juiste informatie.

Zijn het zeer gerichte vragen, die je liever niet publiekelijk wil stellen, kun je mij bereiken op info@klaaskoopman.com.
2 maanden geleden

Beantwoorden


toon 6 overige reactie(s)
🔥 Jacko Meijaard 2 maanden geleden geplaatst
Klasse topic @klaaskoopman​!

100 extra karmapunten!
reactie op @jackomeijaard:
Piet Hein Bouwkamp Nog ff en het is KlaasKarma...
2 maanden geleden

Beantwoorden

Klaas Koopman Klaas Karma Koopman, niet de beste afkorting (KKK)...
2 maanden geleden

Beantwoorden

Piet Hein Bouwkamp Hehe, zolang je geen puntmuts gaat dragen...
2 maanden geleden

Beantwoorden


toon 2 overige reactie(s)
M 2 maanden geleden geplaatst
goed werk, ga hem van het weekend eens rustig op mijn gemak doorlezen.
🔥 Coen Olde Bijvank 2 maanden geleden geplaatst
Fantastisch! Maakt het uit of je zulke structuren in pagina's of blogberichten aanbrengt?



🔥 Klaas Koopman 2 maanden geleden geplaatst
Ik zet het als volgt altijd op:
Pagina's zijn mijn evergreen content, althans grotendeels. Dus dat zijn pagina's die niet aan tijd gebonden zijn. Er zijn ook pagina's die ik van tijd tot tijd aanpas, omdat er in de loop der tijd wellicht wat is veranderd, maar dat is alleen maar goed dat je ze dan alsnog aanpast.

Posts gebruik ik alleen voor nieuwsberichten en echte typische blogposts, dus vaak tijdgebonden, of niet noemenswaardig genoeg om daar een echte pagina van te maken.

In het voorbeeld met honden kan het bijv. zijn:
Je hebt een aantal niche pagina's (evergreen content) over poedels en hun vacht. Je zou dan een blogpost kunnen maken over 'In 2018 meer hondensalons in Nederland'! In dat artikel schrijf je een stukje over de verschillende hondensalons en honden, waarin je linkt naar 'poedels en hun vacht'.

De blogpost zelf zal waarschijnlijk weinig extra bezoekers leveren, tenzij je op een gegeven moment echt een autoriteit begint te worden en wellicht opgenomen wordt in Google News oid. Maar wat het wel doet, is weer extra waarde toevoegen richting jouw evergreen content over 'poedels en hun vacht'. 

Ik heb klanten waarbij dit zo enorm goed werkt, dat we met de eerste micro niches al genoeg hebben aan een aantal blogposts op eigen site. Moet je nagaan wat er gebeurd als je daarna ook nog (mijn ;)) linkbuilding diensten erop loslaat en onpage optimalisatie. 

De truc is om een goed plan op te stellen en consistent (een woord wat je ook vaak van Jacko hoort) te volgen. 

Maar @coenoldebijvank​ om het voor jou samen te vatten: 
Pagina's voor evergreen content, posts voor tijdgerelateerde berichten.
reactie op @klaaskoopman:
Coen Olde Bijvank echt goed onderbouwd! en direct een strategie opzich!! ik sla het op!

Dankjewel Klaas!

2 maanden geleden

Beantwoorden

Mark de Vries 2 maanden geleden geplaatst
Damn Klaas, pure gold weer. Thanks! ❤️

giphy.gif
reactie op @tradermark:
Sieto vd Heide 😂
2 maanden geleden

Beantwoorden

Jan M Ben je aan het sparen voor zo´n olifant daar in Azië?
2 maanden geleden

Beantwoorden

Mark de Vries Niet nodig, ik heb al een kip met gouden eieren 😜
2 maanden geleden

Beantwoorden


toon 2 overige reactie(s)
Jan M 2 maanden geleden geplaatst
Lekker Klaas. Tjah. That's it. Affiliate marketing is eigenlijk best makkelijk, toch? :-)
Edwin Petersen 2 maanden geleden geplaatst
Ik doe het eigenlijk precies andersom. Eerst de berichten / pagina`s met zoekwoorden met veel volume en eigenlijk de zoekwoorden dat als je daarop gevonden wordt je ook echt veel bezoekers gaat krijgen.

In de praktijk houdt dit dan wel in dat de eerste 20 berichten je weinig bezoekers gaat opleveren. Echter, op deze manier vind ik het gemakkelijker om interne links te plaatsen naar de pagina`s met de top zoekwoorden. Op die manier krijg je na verloop van tijd ontzettend veel interne links naar de artikelen die er echt toe doen.

Waarschijnlijk is het wel de methode van de lange adem voordat je daadwerkelijk bezoekers gaat trekken. 

reactie op @edwin:
Sieto vd Heide heb je toevallig al statistieken over de effectiviteit van je aanpak?
1 maand geleden

Beantwoorden

Bert van den Einden Pas het omgekeerde idd ook wel eens toe.

Eerst artikelen met short tail keywords en vervolgens deze versterken door long tail keyword artikelen (linken).

Maar dit ligt denk ik ook een beetje aan de concurrentie. Gebruik deze tactiek dan ook alleen maar in branches waarbij de short tail keywords relatief weinig concurrentie hebben, anders kan het inderdaad lang gaan duren voordat je bezoekers gaat krijgen.
1 maand geleden

Beantwoorden


toon 1 overige reactie(s)
Lennart Haar 2 maanden geleden geplaatst
Klaas, chapeau!

Echt top artikel!
🔥 Jacko Meijaard 2 maanden geleden geplaatst
Heb 'm trouwens even sticky gemaakt.
reactie op @jackomeijaard:
Klaas Koopman Gedver, ik dacht al wat plakt er zo! Bedankt, stel het op prijs!
2 maanden geleden

Beantwoorden

Lars Nijhuis 1 maand geleden geplaatst
hoe weet je wanneer je een zoekterm hebt in de micro niche? dus hoe weet je wanneer je veel concurrentie hebt op een zoekterm? is het de aantal hits per maand + resultaten in google?
reactie op @lars:
Sieto vd Heide Dat kom je te weten door tools als Adwords, Kwfinder en/of Semrush te gebruiken. Ik gebruik van die laatste twee nog de gratis varianten, kun je dagelijks een aantal searches doen. Goeie reden om er regelmatig mee bezig te zijn.
1 maand geleden

Beantwoorden

Jan M Ik gebruikt daar inderdaad KWFinder voor. Zou gewoon direct een betaalde versie nemen.
1 maand geleden

Beantwoorden


toon 1 overige reactie(s)
🔥 Klaas Koopman 1 maand geleden geplaatst
Zonder tools te gebruiken, kun je nadenken over het volgende;
Kan ik nog dieper op het onderwerp ingaan? 

Vb.
Dieren > huisdieren > hond > poedel > gezondheid poedel > voeding poedel > voeding poedel overgewicht

Het gaat daarnaast niet over hoeveel concurrentie je hebt op een zoekterm, maar hoe sterk deze is. Dit kun je zien door bijv. de Moz Bar te downloaden (https://moz.com/products/pro/seo-toolbar) en aan te zetten bij de zoekresultaten. Dan kun je zien hoe hoe hoog de autoriteit van die website en desbetreffende pagina is. Daarnaast kun je zien hoeveel links die sites hebben.

Even een voorbeeld van een zoekterm onderzoek dat ik gisteravond nog snel even heb uitgevoerd:

Mijn site heeft als DA 27. Maar nog geen pagina voor dit onderwerp, dus ben ik gaan kijken hoe sterk de concurrentie is.

Zoekresultaten voor de betreffende zoekterm:
Nr 1: DA 20 - PA 18 - 15 backlinks
Nr 2: DA 81 - PA 46 - 97 backlinks
Nr 3: DA 23 - PA 16 - 0 backlinks
Nr 4: DA 8 - PA 14 - 7 backlinks
Nr 5: DA 21 - PA 15 - 0 backlinks
Nr 6: DA 35 - PA 22 - 0 backlinks
Nr 7: DA 35 - PA 22 - 0 backlinks
Nr 8: DA 5 - PA 7 - 4 backlinks
Nr 9: DA 29 - PA 25 - 31 backlinks
Nr 10: DA 20 - PA 17 - 2 backlinks

Al met al zie ik dat mijn site al een hogere DA heeft, dus dat zit wel goed. Gezien de backlinks die de pagina's hebben, durf ik dat ook wel aan. Rond de 20 backlinks kun je binnen 2 maand zo zitten, als je het goed opzet.

Dan bekijk je daarna de content, aangezien die ook doorslaggevend kan zijn. Wat merk ik daarbij?
Het zijn allemaal rechtstreekse aanbieders van de dienst, maar geen levert bijv. een overzicht aan mogelijkheden, kosten, vergelijking tussen de verschillen etc.
Dus met een goed artikel rond de 1000 woorden en slimme plaatsing van zoektermen, zal ik hier een goede kans maken om hoog te scoren in de top 10. 

Uiteindelijk gaat het om:
Zolang jij betere content levert en een hogere autoriteit hebt, zul je over het algemeen simpelweg in de top 10 moeten kunnen geraken.
- Content (kun je betere content leveren?)
- Heb je een betere autoriteit.

Nu zie ik de vraag al aankomen: Hoe krijg ik een betere autoriteit?
Simpelweg door goede content te blijven publiceren en indien mogelijk ook nog kwalitatieve backlinks verkrijgen. Maar begin met content, de backlinks komen in een later stadium wel (ik begin hier vaak pas mee, zodra ik wat scoor met enkele microniches).
Helen Plevier 1 maand geleden geplaatst
Jee Klaas, ben nog maar net binnen of zie al zulke waardevolle tips!!
Dank je wel!

Fijn ook dat je het met voorbeelden aangeeft, dat maakt veel duidelijk!

Toppie!
willem schouwenburg 1 maand geleden geplaatst
Dank je wel Klaas,

Heel duidelijk. Ga er mee aan de slag. Mijn obesitas poedel zoeken...
reactie op @willemvanschouwenburg:
Klaas Koopman Succes Willem, uiteindelijk heeft iedereen een 'obesitas poedel' nodig! Goed weekend!
1 maand geleden

Beantwoorden

Jeffrey Keijzer 2 weken geleden geplaatst
@klaaskoopman,  thanks voor deze post. Dit helpt mij enorm om beter zoekwoordonderzoek te doen. Wel een vraagje, ik doe op dit moment de afvallen nice, daarbinnen richt ik me op koolhydraatarm en daarbinnnen op koolhydratarme producten. Is het als ik daarop ga scoren verstandig om bijvoorbeeld alles met vetten en eiwitten te doen? Of moet ik nog een stapje dieper gaan? 
reactie op @jeffreykeijzer:
Klaas Koopman Ik zit zelf niet in die branche (afvallen lukt mij zelf al amper), dus ik kan je niet adviseren 'wat' je moet gebruiken. Kijk naar de voorbeelden en leg dat naast jouw markt en kijk hoe je dit het beste kunt inzetten. 
2 weken geleden

Beantwoorden

🔥 Sieto vd Heide 2 dagen geleden geplaatst
@klaaskoopman​ bij het opzetten van een site 'from scratch', welk level keyword gebruik jij voor je homepage? Waar je uiteindelijk op hoopt te scoren, dus super macro of meer medium?

Heb jij toevallig ook statistieken die je wilt delen, t.a.v. wanneer beschouw je een keyword macro - vanaf welk volume en zoekmoeilijkheid? bv. vanaf 100k/70 ofzo?
reactie op @sieto:
Klaas Koopman Voor de homepage pak ik de meest allesomvattende zoekterm. Dus als ik een site maak over vakanties in italie, is de zoekterm voor de homepagina 'vakantie italie'. Er moet uiteraard wel een zoekvolume op zitten en echt relevant zijn. 

Kijk bij zoektermen niet alleen naar zoekvolume. Ik gebruik zoekvolume alleen om te berekenen wat ik er mee zou kunnen verdienen, die voer ik namelijk in een eigen gemaakte formule in. Maar dat is wel heel erg algemeen hoor en puur voor mij ter illustratie van de mogelijkheden. Kijk bij zoekvolume vooral naar intentie, relevantie en concurrentie.

Ter verduidelijking; ik heb pagina's waar ik ging voor zoekvolume en maandelijks 3000 - 4000 bezoekers op krijg, maar ik verdien met die pagina maximaal 250 euro per jaar. Ook heb ik een pagina waar ik rond de 100 bezoekers per maand op krijg, daar verdien ik echter 250+ per maand mee. 

Kijk dus goed naar welke zoektermen er allemaal relevant zijn voor de intentie van de pagina, welk zoekvolume zit hier op, hoe sterk is de concurrentie en hoe groot acht je de kans dat mensen over gaan op het aanschaffen van een dienst/product. Des te verder de 'zoeker' is in de aanschafprocedure, des te beter. Zoektermen met 'kopen', 'bestellen', 'vergelijken' zullen daarom ook in vele gevallen een hogere conversie behalen. 
2 dagen geleden

Beantwoorden

Sieto vd Heide thanks! ook de opmerking aan 't eind zet me weer even aan het denken :-)
2 dagen geleden

Beantwoorden

Klaas Koopman Eigenlijk kun je het als volgt samenvatten:

Per zoekterm lijstje maken met
- Zoekvolume (totaal, dus van de relevante zoektermen die je kunt groeperen per pagina)
- Concurrentie (hoe sterk zijn je concurrenten en denk je die op lange/korte termijn te kunnen verslaan)
- Conversie aanbod (des te hoger de prijzen, des te lager de conversie over het algemeen, daarnaast is de conversie van digitale producten vaak hoger)
- Commissie aanbod (zijn er veel partijen die je kunt promoten en wat bieden ze jou)

Zo kan het best zijn dat je een zoektermen groep tegenkomt met een totaal zoekvolume van maar 10 per maand. Echter is er weinig concurrentie en is de vergoeding 1000+ euro. Dan kan het zeker wat opleveren om daar een pagina aan te spenderen.
2 dagen geleden

Beantwoorden

Piet Hein Bouwkamp Wat weer een kneiterlekkere info @klaaskoopman​, zou je wat mee moeten doen ;)
14 uur geleden

Beantwoorden

Klaas Koopman Huur mij maar in als Affiliate Consultant, moet je eens kijken wat voor informatie je dan krijgt! ;)
14 uur geleden

Beantwoorden


toon 4 overige reactie(s)
🔥 Sieto vd Heide 14 uur geleden geplaatst
Ja, echt top, Klaas! :-)
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 18 January 2019 om 13:31
Aantal lezers 133
Aantal reacties 43