Ultieme checklist voor een goede landingspagina

Laatste reactie 30/01/2021 17:45 door Susanne
· Markeren als ongelezen
Danique Bras 8 maanden geleden geplaatst
Ik kom regelmatig websites tegen waarbij er weinig rekening is gehouden met de psychologie achter teksten. Er zijn inmiddels ontzettend veel modellen en onderzoeken die laten zien welke opbouw van een pagina goed werkt en ik test daar zelf ook nog altijd veel mee. 

Hoewel het voor iedereen een klein verschil kan hebben, zijn er wel vaste regels voor een goede landingspagina. Landingspagina vind ik overigens zelf niet helemaal een goede naam, want de homepage kan ook een landingspagina zijn, maar in dit geval zal het om een blog/artikel gaan. Aangezien ik hier dagelijks mee werk heb ik een checklist die ik daarvoor gebruik en wat altijd goede resultaten oplevert. Het helpt je tijdens het schrijven en je hoeft het niet meer op gevoel te doen. 

Deze vragenlijst is onder andere gebaseerd op het model van Cialdini.

Ik zou hem even overnemen en voor jezelf in een document maken met vakjes ervoor zodat je het iedere keer weer kunt afvinken. Dan heb je altijd een duidelijke leidraad om vanuit te werken. 

Let wel: dit is puur voor de psychologie en leesbaarheid. Vergeet dus niet de eisen voor goede SEO hier nog zelf doorheen te weven. Mochten jullie dit fijn vinden dan kan ik die lijst ook delen! 

Daar gaan we: 


1. Is er een zachte landing?
2. Is er een duidelijke elevatorpitch in de eerste alinea?
2.1 Bij een bekend product: noem je onderscheidende features?
2.2 Bij een nieuw of onbekend product: leg je duidelijk uit wat het is?
2.3 Begrijpt een nieuw-ingewijde testpersoon in vijf seconden wat je bedoelt?
3. Benoem je op je landingspagina de drie meest relevante voordelen of redenen om ja te zeggen?
4. Vergroot je vertrouwen door het gebruik van sociaal bewijs (bijvoorbeeld reviews)?
5. Vergroot je vertrouwen door het gebruik van externe autoriteiten, als je een onbekend merk bent?
6. Straal je autoriteit uit met een verzorgd visueel ontwerp?
7. Bestaat je pagina uit één kolom?
8. Is er een visueel ritme, waarbij het duidelijk is waar een blok ophoudt en waar een nieuw blok begint? 
9. Is voor je bezoekers duidelijk dat ze verder kunnen scrollen?
10. Nodigt de titel van elk blok uit tot lezen (bijvoorbeeld door het toepassen van een promptstrategie)? 
11. Kan de pagina korter zonder aan overtuigingskracht in te leveren?
12. Zijn de details verborgen achter een klik?
13. Kun je na het lezen van de details met één klik weer terug naar waar je gebleven was?
14. Is er een duidelijke call to action?
15. Komt die call to action op het juiste moment? 
16. Is je call to action sticky, zodat je altijd kunt besluiten om te klikken? Zo nee, herhaal je af en toe je cta als je pagina langer is?
17. Is de call to action zacht geformuleerd? - de button moet resultaatgericht zijn, niet alleen 'bestel hier ...' Test hiermee, want het resultaat verschilt per doelgroep
18. Kun je een voordeel toevoegen aan je call to action?
19. Is je knoptekst niet te lang?
20. Wek je anticipatie op door beelden en teksten die je bezoeker meenemen naar de toekomstige beloning?
21. Speel je in op de basisbehoeften met beelden en teksten die de langetermijnimpact van je product laten zien? 
22. Gebruik je visuals die uitleggen hoe je product of dienst werkt?
23. Als je video gebruikt: is het van tevoren duidelijk waar de video over gaat en hoelang die duurt? En kom je snel genoeg ter zake in je video, dus heb je geen lange intro zonder inhoud?
24. Kun je bovenstaande vragen voor zowel desktop als mobiel met ja beantwoorden?
25. Gebruik je enters tussendoor om de leesbaarheid hoog te houden? 
26. Hebben de tussenkoppen 3 tot 7 woorden en is het makkelijk scanbaar?
27. Is de opbouw logisch en volgens het AIDA-model? 

Deze vragen gaan je helpen met het scherp houden van de kwaliteit. Niet alles zal altijd van toepassing zijn, maar als het even kan zou ik dit lijstje voor jezelf printen en bij je computer houden. Na veel gebruik kun je het dromen en zul je zien dat je teksten echt in kwaliteit gaan stijgen.

Benieuwd of jullie hier iets aan hebben en wie er echt mee aan de slag gaat! :)
Jacko Meijaard 8 maanden geleden geplaatst
Mooi topic Danique!
Nick van Asperen 8 maanden geleden geplaatst
Bedankt voor de uitgebreide uitleg, 

Zelf ben ik nog niet begonnen met het maken van een 'landingspagina'. Als ik hiermee ga beginnen weet ik waar ik de juiste informatie kan vinden!! 
reactie op @nlvanasperen:
Danique Bras Hee Nick! Goed om te horen :) In principe is iedere pagina van je website een landingspagina. Je blog/review/artikel is dat ook als iemand daarop 'landt' en het de bedoeling is dat daar de conversie plaatsvindt. Je kunt hem dus ook gebruiken voor je andere pagina's op je website. 
8 maanden geleden

Beantwoorden

Sjaak V 8 maanden geleden geplaatst
Handig lijstje Danique! Meteen even opgeslagen.
Debbie Oudenbroek 8 maanden geleden geplaatst
Super handig! Dank je wel voor het delen
Tycho Verweij 8 maanden geleden geplaatst
Thanks! Super handig
Susanne S 8 maanden geleden geplaatst
Dank je wel!
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 19 January 2021 om 16:16
Aantal lezers 100
Aantal reacties 9