Diensten uitbesteden (wel of niet, hoe, plan van aanpak)

Laatste reactie 07/02/2019 18:06 door Sieto
· Markeren als ongelezen
Klaas Koopman 6 maanden geleden geplaatst
Content schrijven is niet voor iedereen weggelegd, dat realiseer ik mij heel goed. Toen ik begon met affiliate marketing (10+ jaar geleden) schreef ik echter alle teksten nog zelf. Nu is mijn nummer 1 uitgave per maand; content.

Maar... ik ben sinds vandaag weer begonnen met teksten schrijven en volgende week pak ik er ook andere content bij. Waarom, zul je je afvragen?

Zodra je begint met diensten uitbesteden, is het heel erg gemakkelijk om te denken; mooi dat zoeken zij maar uit, kan ik me focussen op de andere aspecten (research, marketing en promotie, monetization etc). Dit deed ik ook, maar hierdoor vergat ik 1 ding; mijn tekstschrijvers doen alleen datgeen waar ze goed in zijn; teksten schrijven. Zij kijken dus niet naar zoektermen onderzoek, optimalisatie, aanpassing content om hogere omzet te behalen, conversie optimalisatie, internal backlinking etc. 

Ik heb in December (volgens mij) een test uitgevoerd, waardoor ik bij een flink aantal pagina's de teksten handmatig langs ben gegaan, (longtail)keywords ben gaan toevoegen en teksten gaan aanpassen, puur om te kijken wat voor verschil dit maakt. Het resultaat was een flinke verhoging van mijn posities binnen Google en over de gehele site een stijging van 100 unieke bezoekers per dag uit Google. 

Dat is de reden dat ik nu voor 1 maand weer al het uitvoerende werk ga uitvoeren voor een bepaald project, om zodoende te kijken waar ik mijn tekstschrijvers op kan aansturen. Waar moeten ze rekening mee houden, welke zoektermen, welke indeling van de content (en later zelf de links). Ook de overige content ga ik dus deze maand zelf verzorgen (heb een grafische studie gedaan), om te kijken hoe ik dit proces kan versterken voor de personen die dit voor mij uitvoeren.

Wat ik hiermee wil aangeven:
Ben je momenteel zelf nog bezig met eigen content, zorg dan voor een goed plan en uitvoering, zodat je dit op den duur ook goed kan overbrengen op de partijen die voor jou het werk gaan uitvoeren. Het versterkt niet alleen jouw eigen productie en resultaat, maar helpt je ook bij het automatiseren en versterken van het werk dat je later wil gaan laten uitbesteden.

Dus kijk heel goed naar;
- Wat doe ik zelf
- Wat kan ik eventueel beter doen
- Hoe kan ik het e.e.a. sneller doen (binnen Wordpress kun je bijv. werken met templates (heb ik voor bepaalde content ingesteld, zodat de tekstschrijvers straks weten waar ze over moeten schrijven en in welke volgorde)
- Wat ben je nodig om de best mogelijke kwaliteit aan content te leveren (ook al kost het je geld, wel handig om dat alvast te noteren, wie weet wat je tegenkomt om het goedkoper te kunnen (laten) doen)

En tot slot; je gaat de mensen die jouw werk uitvoeren nog meer waarderen, want je leert weer heel snel waarom je dit werk niet zelf meer doet!
Jan M 6 maanden geleden geplaatst
Mooie TS weer Klaas. Hoe ziet zo'n plan er globaal uit die jij naar een tekstschrijver stuurt? 
reactie op @janm:
Klaas Koopman Dat was dus vrij basic:
Url | Content | enkele zoektermen

Maar dat is nu dus helemaal anders:
Ik heb een stramien gemaakt in Wordpress voor verschillende type pagina's (mijn gehele project is samen te vatten in 4 type pagina's). Per type is er nu een overzicht met daarin kopjes en welke content ik daar graag in zou willen zien (gaat dus verder dan alleen tekst). 

Ook krijgt men nu het resultaat van een uitgebreid (koste mij 2 dagen) longtail zoektermen onderzoek per pagina, zodat men weet welke zoektermen er gebruikt zouden moeten worden. 

Overigens werk ik erg nauw samen met mijn content team, dus zal er zeker nog het e.e.a. getweaked worden, op basis van mijn en hun bevindingen de komende maand. De maand februari wordt dus gebruikt om te kijken wat er goed gaat, wat er beter kan en hoe we dingen kunnen automatiseren/verbeteren. 
6 maanden geleden

Beantwoorden

🔥 Jacko Meijaard 6 maanden geleden geplaatst
@klaaskoopman​ heb je er al eens aan gedacht om een vast team van tekstschrijvers aan te nemen die 5 dagen per week teksten/content maken op kantoor?

Heb er een tijdje over nagedacht om dit te gaan doen, meerdere gesprekken gehad, maar kwam er achter dat op freelance basis het beste is (financieel gezien), maar misschien qua kwaliteit en type content niet.
reactie op @jackomeijaard:
Klaas Koopman @jackomeijaard​ Ik heb hier verschillende scenario's van gezien. Zoals je weet kom ik bij nogal wat partijen over de vloer en ik vraag dan ook graag even door over de huidige gang van zaken mbt. content.


Een vast team kan zeker voordelen hebben, als deze op kantoor werken, omdat je snel kunt schakelen vaak en niet afhankelijk bent van hun andere klanten. Dus als jij volle bak wil gaan op een bepaalde sector, is het handig om je eigen dedicated team te hebben. Dit heb je in de meeste gevallen niet met freelancers. Zit je dus in een branche waar nieuws belangrijk is (bijv. een nieuws website) dan raad ik aan om met een partij te werken op kantoor, zodat je gelijk kunt schakelen en diezelfde dag/uur nog een artikel live kunt zetten.

Werk je echter met voornamelijk evergreen content en/of blogposts die ook een week later gepubliceerd kunnen worden, dan voldoen freelancers enorm goed. 

Persoonlijk ben ik van mening dat de huidige manier van werken (uurtje factuurtje) niet de toekomst heeft. Dus ik werk voornamelijk met freelancers. Hierbij betaal ik hen op basis van het geleverde product of dienst. Een tekstschrijver kun je betalen per woord of per tekst. Een designer kun je betalen per opgeleverd design. Een SEO specialist kun je betalen per uitgevoerde zaken.

De meeste tekstschrijvers waar ik mee werk, reken ik per woord af. De tekstschrijvers voor interviews ook, echter reken ik daar iets meer per uur voor, omdat er ook wat meer tijd in gaat zitten. Soms simpelweg een extra toelage mbt het opgeleverde werk.
6 maanden geleden

Beantwoorden

Sieto vd Heide 6 maanden geleden geplaatst
enorm interessant topic dit. Ik zit nu nog in de fase dat ik zelf mijn content schrijf, maar hoop dit wel uit te kunnen gaan besteden op enig moment.

En, als tegenstrijdigheid, totdat ik genoeg ga verdienen met mijn eigen content denk ik er over om als freelance tekstschijver te gaan werken voor de cashflow.
reactie op @sieto:
Klaas Koopman Wellicht een persoonlijke vraag, maar verdien je al meer dan 500 euro per maand met jouw website(s)? Zoja, dan zou ik dan gelijk al beginnen met uitbesteden. Kijk goed naar wat je zelf leuk vindt, waar de meeste tijd in gaat steken en wat je op basis daarvan het liefste wil uitbesteden. 

Zoals vermeld doe ik deze maand allemaal even zelf en man man man wat ben ik blij dat ik straks verscheidene taken weer uitbesteed. Enkele taken zal ik zelf blijven doen, om zodoende daar meer over te leren. Uiteindelijk is het doel alle uitvoerende taken uitbesteden, zodat ik mij vooral bezig kan houden met opzetten, plannen en doorzetten (commerciële activiteiten). 

Succes in ieder geval!
6 maanden geleden

Beantwoorden

Sieto vd Heide ik ben ook het liefst bezig in de creatieve, opzet, fase en later het managen/bijsturen. Ik was eerder hoofdredacteur van een site met zo'n 5 a 10 contributors, dat vind ik ook leuk. Van die site heb ik ook geleerd dat het de moeite waard kan zijn om er een paar euro tegenaan te gooien voor content; op termijn betaalt zich dat terug (als je er een beetje slim mee omgaat).

Ik zit nog niet op 500 p/m met mijn 'main' website dus ik ga/kan/wil nog niet uitbesteden - zoals gezegd, cash flow dingetje. Maar er moet toch kopij komen, dus daarom voorlopig zelf... Ik doe wat nodig is op enig moment en als de omstandigheden veranderen pas ik me aan!
6 maanden geleden

Beantwoorden


toon 1 overige reactie(s)
Bas Vd 6 maanden geleden geplaatst
Hoeft ook niet gelijk alles uit te besteden. Kan ook de helft bijvoorbeeld.
reactie op @bas-nl:
Klaas Koopman Het lekkerste is als je 1 proces gelijk kunt uitbesteden aan 1 of meerdere personen, zodat je daar geen rekening meer mee hoeft te houden. Denk aan content schrijven, publiceren en onderhouden. Daarom deel ik mijn dagen in op basis van 1 type taak (content, promotie, monetization etc).
6 maanden geleden

Beantwoorden

Bas Vd Hoe ziet jouw weekschema eruit?

Maar idd beste gehele gedeelte uit besteden maar als je de funds niet hebt kan je ook gedeelte laten schrijven.

Ik kan niet goed schrijven dus moet het wel uitbesteden.
6 maanden geleden

Beantwoorden

Klaas Koopman Bas, ik hanteer alleen een maandschema per project en die is eigenlijk vrij simpel:

Week 1; content week
Bestaat uit elke dag 2 evergreen pagina's en 1 blogpost. Er worden op elke website 1 post per week gepubliceerd, de overige die we schrijven plannen we dus in.

Week 2 en 3; promotie weken
In deze weken houd ik mij bezig met promotie en uitbreiding pagina's, denk aan media, links, reacties enz.

Week 4; Monetizen
In de laatste week houd ik me bezig met het kijken naar de mogelijkheden om meer te verdienen met de pagina's die er reeds zijn. Dat betekent dus promotiemateriaal toevoegen, verwijderen of veranderen. Daarnaast ook contact opnemen met partijen om hen een positie aan te bieden op mijn site(s).

Let wel; bovenstaande is als ik alles zelf uitvoer, zoals dat deze maand het geval is. De planning per site is wel anders wanneer ik het veel uitbesteed. Maar zoals je ziet is om een kleine groei per site door te maken 1 week aan content per maand al genoeg. Als je dit kan uitbesteden, levert het weer een week extra op om de overige werkzaamheden te perfectioneren.
6 maanden geleden

Beantwoorden

Sieto vd Heide ook wel fijn inzicht, hoe een ander het doet.

Ik doe een project / sprint per maand, waarbij ik voor één focus kies. De enige uitzondering op die focus is de maandag van welke week; die is voor content voor alle projecten, voor zover die er zijn.

Blijkt soms wel moeilijk om die dag alle content te schrijven die ik wil; sommige dagen of tijdstippen stroomt 't op een of andere manier gemakkelijker uit me dan op een maandag. Dus misschien moet ik die maandag even heroverwegen :-)
6 maanden geleden

Beantwoorden


toon 3 overige reactie(s)
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 02 February 2019 om 11:55
Aantal lezers 70
Aantal reacties 13