Boekhouding

Laatste reactie 16/02/2020 15:23 door Willem
· Markeren als ongelezen
Maikel 1 jaar geleden geplaatst
Hi all!

Tot nu toe gebruik ik voor de boekhouding van mijn bedrijf excel sheets. Nu ben ik hier redelijk wat tijd aan kwijt en vraag me af hoe jullie dit doen. Gebruiken jullie een boekhoudprogramma? Zo ja, welke?
Uiteraard moet er per maand een inkomsten/uitgaven balans in te vullen zijn die zelf uitrekent wat er maandelijks, maar ook in zijn totaliteit onderaan de streep overblijft.


Groeten,

Maikel
Jan M 1 jaar geleden geplaatst
Ik gebruik Moneybird (wel meer mensen hier geloof ik). Werkt gewoon prima. 
Bas Vd 1 jaar geleden geplaatst
Acumulus
Léon Gotjé 1 jaar geleden geplaatst
Ook ervaring met acumulus gehad in het verleden. Nu over naar Moneybird, vriendin voor administratie en een boekhouder die eens in de zoveel tijd even langs komt. 
🔥 Jacko Meijaard 1 jaar geleden geplaatst
Sowieso wel handig om een boekhoudprogramma te hebben.
Gebruik ook Acumulus. 
Roeland Topée 1 jaar geleden geplaatst
Ik gebruikte Davilex Online boekhouden. Dat is nu overgenomen door Visma e-Acounting.
🔥 Sieto vd 1 jaar geleden geplaatst
toevallig een vraag waar ik ook mee zat. Beantwoord voor ik 'm kon stellen :-)

Ik zal Acumulus en MoneyBird eens checken!

@leongotje​ waarom ben jij overgestapt van de ene naar de andere?
reactie op @sieto:
Léon Gotjé In die periode kreeg ik een boekhouder die er niks mee deed, ik kon alle facturen naar hem opsturen en hij maakte de boekhouding voor me op. Deze boekhouder heb ik overigens niet meer, omdat ik vond dat hij niet genoeg mee dacht.

Ik ben zelf helemaal niet in de boekhoud termen thuis en vond acumulus toen ook lastig om bij te houden. Nu maak ik gebruik van Moneybird om alle offertes, facturen in en uitgaand te verzenden/ontvangen. Mijn banktransacties komen elke dag automatisch binnen, deze koppelt mijn vriendin voor me, zodat ik weet of alles betaald is.

De boekhouder doet de controles, advies en aangiftes. Voordeel is dat hij ook onze hypotheek adviseur is en goed op de hoogte van onze situatie is. Zo heb ik zelf zo min mogelijk kijken naar mijn boekhouding (voor zover mogelijk).
1 jaar geleden

Beantwoorden

Jelle Damen 1 jaar geleden geplaatst
Ik ben momenteel MoneyBird aan het testen en wat ik me afvraag is hoe jullie PayPro facturen inboeken. Doen jullie dit per gekregen factuur of maken jullie per maand een nieuwe aan met daarin het bedrag wat je de afgelopen maand hebt mogen ontvangen? (hopelijk is de vraag een beetje duidelijk 😳)
Jan M 1 jaar geleden geplaatst
Verzamelfactuur met alle commissies per maand.  Slepen en alles goed optellen. Aparte debet factuur voor terugbetalingen in diezelfde maand.

Boek ze allebei op laatste dag van de maand. 
reactie op @janm:
Bas Vd Idd zo doe ik het ook. 
1 jaar geleden

Beantwoorden

Jan M @bas-nl​ Haha ja, jij hebt me destijds die tip ook gegeven. Begin vorig jaar ergens!
1 jaar geleden

Beantwoorden

Bas Vd Oh haha wist ik niet. Maar zo doe ik het nog steeds ;) 
1 jaar geleden

Beantwoorden


toon 2 overige reactie(s)
Jelle Damen 1 jaar geleden geplaatst
@janm​ je hebt het over debet factuur voor terugbetalingen. Bedoel je hiermee een creditfactuur? Zoja, hoe boek je deze dan precies in?
reactie op @jelledamen:
Jan M Op zelfde manier als de commissies/ creditfacturen alleen dan negatief. Negatieve verzamelfactuur. 
1 jaar geleden

Beantwoorden

Jelle Damen Helemaal duidelijk. Dank je!
1 jaar geleden

Beantwoorden


toon 1 overige reactie(s)
🔥 Bert van den Einden 2 weken geleden geplaatst
Ik kwam dit topic tegen toen ik op zoek was naar boekhouding, PayPro, facturen, etc.

Nou is het zo dat ik op dit moment de credit facturen (voor inkomsten) en debit facturen (voor terugbetaling) in m'n administratie boek.

Dit werkt in theorie prima, maar is me te veel werk.

Nu zie ik dat sommige van jullie hier twee verzamelfacturen per maand voor aanmaken. Eén voor de verkopen en één voor de terugbetalingen.

Maar waar richt ik deze factuur nou aan in m'n boekhouding?

Op de credit en debit facturen staat namelijk niet PayPro maar de naam van de verkopende partij. Logischerwijs zou ik dan denken dat je de verzamelfacturen ook aan de verkopende partijen richt en niet aan PayPro, en dus op deze manier meerdere facturen per maand zou moeten maken (indien je meerdere verschillende producten promoot van verschillende verkopers).

Of zie ik dat nu verkeerd?
Jan M 2 weken geleden geplaatst
Dat zie je niet verkeerd. Alleen is dat nog veel meer werk en niet verplicht.

En je geeft al aan dat je daar niet op zit te wachten ;-)

De inkomsten worden overgeboekt vanaf de PayPro bankrekening 'Derdengelden'.

Dus op die verzamelfactuur kan prima PayPro staan; je kan deze immers ook koppelen aan een banktransactie.

Uiteraard is het wenselijk dat je kunt aantonen wel facturen/ verkopers dit dan specifiek zijn. Daarom upload je alle facturen ook als bijlage bij de credit/ debet factuur. 
reactie op @janm:
Willem van der Heijden Precies zo doe ik het ook. 

Eens per maand uitkeren bij Paypro + factuur maken gericht aan Paypro. De credit facturen van Paypro bewaar ik als bewijslast per maand als onderbouwing van mijn factuur naar Paypro. 
2 weken geleden

Beantwoorden

Bert van den Einden Thanks duidelijk!

Zou één factuur ook voldoende zijn met twee regels, dus bijv:

Verkopen januari: €1000,-
Terugbetalingen januari: -€50,-

Totaal: €950,-

En dan idd alle credit en debit facturen die automatisch gegenereerd worden door PayPro bewaren als bewijslast.

Of beter twee aparte facturen?
2 weken geleden

Beantwoorden

Willem van der Heijden @bertvandeneinden​ 1 factuur met 2 regels zou ik doen. Je krijgt ook maar 1 betaling van Paypro (en je betaalt niet terug aan hun). 
1 week geleden

Beantwoorden

Bert van den Einden Thanks, ga ik dat zo doen!
1 week geleden

Beantwoorden

John van Aalst Willem, vraagje

Op dit moment heb ik te weinig inkomsten om me hier druk over te maken.
Maar ik zie in dit topic regelmatig de term credit nota van Paypro voorbij komen.
Paypro hanteert eenmalig 50 euro maar welke kosten heb je dan nog meer maandelijks?

Gaat dit bijvoorbeeld om transactiekosten?

1 week geleden

Beantwoorden

Jan M @johnvanaalst​ Creditfacturen krijg je bij elke commissie die je verdient automatisch in je mail als bijlage (bij dat 'Gefeliciteer! Je hebt..." mailtje. Hierop staan dus de gegevens van de partij waarvoor je de sale hebt gedaan.

Er zijn verder geen kosten als affiliate. 
1 week geleden

Beantwoorden

Pieter Dijkshoorn Voor mij ook nog niet aan de orde, maar wel interessant.

Als er verder geen kosten zijn, voldoet 1 regel toch? Zijnde het bedrag dat je aan commissies ontvangen hebt?
1 week geleden

Beantwoorden

Sieto vd een affiliate kan een restitutieverzoek sturen, dat moet je dan compenseren.
1 week geleden

Beantwoorden

Willem van der Heijden @johnvanaalst​ Precies zoals @janm​ het hierboven vertelt. 

1 week geleden

Beantwoorden


toon 8 overige reactie(s)
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 21 January 2019 om 16:04
Aantal lezers 93
Aantal reacties 27